Od 1. září 2025 je v účinnosti vyhláška č. 150/2025 Sb., kterou se mění vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, ve znění vyhlášky č. 57/2010 Sb.
Dochází ke změně lhůt pro zápis úrazu žáka do knihy úrazů.
Dosavadní znění § 1 odst. 1 vyhlášky č. 64/2005 Sb., účinné do 31. srpna 2025:
„V knize úrazů se evidují všechny úrazy dětí, žáků a studentů (dále jen „úraz“), ke kterým došlo při činnostech uvedených v § 29 odst. 2 školského zákona, a to nejpozději do 24 hodin od okamžiku, kdy se škola nebo školské zařízení o úrazu dozví.“
Od 1. září 2025 je účinné znění § 1 odst. 1 vyhlášky č. 64/2005 Sb.:
„V knize úrazů se evidují všechny úrazy dětí, žáků a studentů (dále jen „úraz“), ke kterým došlo při činnostech uvedených v § 29 odst. 2 školského zákona, a to nejpozději do konce vyučovacího dne následujícího po dni, kdy se právnická osoba vykonávající činnost školy nebo školského zařízení (dále jen „škola nebo školské zařízení“) o úrazu dozví. Pokud lhůta podle věty první uplyne při konání vícedenní akce konané mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání nebo poskytují školské služby, zapsané v rejstříku škol a školských zařízení, prodlužuje se lhůta do konce vyučovacího dne následujícího po ukončení této akce.“
Další významnou změnou je fakt, že nově se do knihy bude uvádět jméno, popřípadě jména, a příjmení zaměstnance právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení, který provedl zápis do knihy úrazů.[1] Nebude třeba podpis zaměstnance.
Nově musí škola nebo školské zařízení vyhotovit záznam o úrazu i ze třetího důvodu (první dva důvody – nepřítomnost žáka ve škole a smrtelný úraz), jde-li o „úraz, u kterého je pravděpodobný vznik nároku na náhradu za bolest nebo náhradu za ztížení společenského uplatnění způsobeného tímto úrazem.“ – § 2 odst. 1 písm. c)
V návaznosti na nový důvod byly zrušeny odstavce 3 a 4 v § 2 a byly povedeny změny v číslování odstavců a označování jednotlivých písmen odstavců.
Školám doporučuji, aby se obeznámily se zasíláním záznamu o úrazu a aktualizaci záznamu České školní inspekci v § 4, odst. 4 a 5:
„Záznam o úrazu aktualizovaný podle § 2 odst. 4 zasílá škola nebo školské zařízení nejpozději do pátého dne následujícího měsíce po aktualizaci České školní inspekci.“
„Záznam o úrazu a aktualizace záznamu o úrazu se předává České školní inspekci elektronicky prostřednictvím informačního systému České školní inspekce. Záznam nebo jeho aktualizace podle věty první obsahuje údaje podle přílohy k této vyhlášce, s výjimkou podpisů.“
Od 1. září 2026 je účinný nový Vzor formuláře záznamu o úrazu dítěte, žáka a studenta (Příloha vyhlášky). Všechny změny jsou účinné od 1. září 2025, ale vzor formuláře až o rok později!!
[1] V § 1 odst. 2 písm. f) se slovo „podpis“ nahrazuje slovy „jméno, popřípadě jména, a příjmení“.
Stáhněte si ebook ZDARMA
Příručka Práva oběti v kostce (2. vyd.) je určena zejména žákům a studentům, kteří se stali obětí šikany. Příručka je vhodná pro preventisty, kteří díky ní budou schopni lépe pomáhat a radit žákům, kteří se stanou obětí trestného činu.
Bylo by dobré sjednotit požadavky na data v záznamu o úrazu s požadavky na data České školní inspekce, která požaduje informace nad rámec formuláře záznamu o úrazu. Je nepochopitelné proč ČŠI nestačí zaslat záznam o úrazu datovou schránkou a vyžaduje vyplnění vlastního formuláře na svých webových stránkách. Vlastně se tak záznam o úrazu vyplňuje dvakrát. Prostě jen byrokracie.
Děkuji Vám za podnět. Totožný dotaz jsem již zaslal na ústředí ČŠI a po doručení odpovědi tuto zveřejním.